Moberg Pharmas ordförande Peter Wolpert blir VD för Industrifonden och avböjer därför omval

Peter Wolpert, styrelseordförande sedan 2019 i Moberg Pharma AB (publ) har informerat valberedningen om att han under våren kommer tillträda som VD för Industrifonden och därför ej kommer vara tillgänglig för omval vid årsstämman 2022.

Peter Wolpert har varit VD i Moberg Pharma sedan 2006 och tillträdde som styrelseordförande 2019 i samband med avyttringen av den kommersiella verksamheten i Moberg Pharma.

Vi vill framföra ett varmt tack till Peter för hans värdefulla insatser för Moberg Pharma som ordförande under de senaste åren och dessförinnan som VD för bolaget. Valberedningen kommer att presentera sitt fullständiga förslag till ny styrelse inklusive Peters ersättare i god tid före årsstämman", säger Gillis Cullin, ordförande i valberedningen.

Moberg Pharma är ett mycket intressant bolag. Vi utvecklade bolaget från start till att omsätta nära en halv miljard innan den kommersiella verksamheten avyttrades 2019. I bolagets pipeline finns nu MOB-015 som bygger på de tidigare framgångarna och visat världsledande förmåga att bota patienter från nagelsvamp. Jag ser fram emot att arbeta vidare som ordförande fram till årsstämman och framöver behålla en nära kontakt med bolaget som stor ägare", säger Peter Wolpert.

Årsstämman för räkenskapsåret januari – december 2021 kommer hållas i Stockholm den 16 maj 2022. När det gäller COVID-19-pandemin följer bolaget noggrant Folkhälsomyndighetens rekommendationer och kommer att hålla aktieägare informerade om potentiell inverkan på att delta i årsstämman personligen.

Aktieägare som önskar lämna förslag till Moberg Pharmas valberedning kan göra det via e-post till info@mobergpharma.se senast den 28 mars 2022.

Moberg Pharma offentliggör denna information i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk (MAR). Informationen lämnades för offentliggörande den 6 december 2021 klockan 08:00 CET genom kontaktpersonen ovan.

Moberg Pharma AB (publ) är ett svenskt läkemedelsbolag med fokus på kommersialisering av egenutvecklade läkemedel baserade på beprövade substanser. Bolagets främsta tillgång är MOB-015 – en ny utvärtes behandling av nagelsvamp. Kliniska fas 3-studier av fler än 800 patienter för MOB-015 indikerar att produkten har potential att bli den framtida marknadsledaren inom nagelsvamp. Moberg Pharma har avtal med kommersiella partners på plats i bland annat Europa och Japan och bolagets målsättning är att lämna in en registreringsansökan under andra halvåret 2021 i Europa. Moberg Pharma har huvudkontor i Stockholm och bolagets aktie är noterad under Small Cap på Nasdaq Stockholm (OMX: MOB).