
Delårsrapport januari - juni 2025
TERCLARA MARKNADSLEDARE ÄVEN I NORGE
DELÅRET (JAN-JUN 2025)
• Nettointäkter 7,5 MSEK (4,9)
• EBITDA -13,1 MSEK (-12,7)
• Rörelseresultat (EBIT) -13,9 MSEK (-13,4)
• Periodens resultat -10,2 MSEK (-10,5)
• Resultat per aktie efter utspädning -0,22 SEK (-0,36)
• Likvida medel uppgick till 254,7 MSEK (326,0)
ANDRA KVARTALET (APR-JUN 2025)
• Nettointäkter 3,6 MSEK (4,1)
• EBITDA -9,3 MSEK (-5,2)
• Rörelseresultat (EBIT) -9,7 MSEK (-5,5)
• Periodens resultat -7,4 MSEK (-4,0)
• Resultat per aktie efter utspädning -0,16 SEK (-0,13)
• Likvida medel uppgick till 254,7 MSEK (326,0)
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ANDRA KVARTALET
• I juni meddelade bolaget att Terclara®, bolagets innovativa läkemedel för behandling av nagelsvamp, redan är marknadsledare även i Norge. Precis som i Sverige förra året skedde lanseringen i Norge inför högsäsong, med lansering mot apotek i februari och påbörjad konsumentmarknadsföring i månadsskiftet mars/april 2025.
• Årsstämman 22 maj beslutade bland annat om införande av ett långsiktigt incitamentsprogram. Isabelle Ducellier, Otto Skolling och Richard Ding tillträdde som nya styrelseledamöter.
• I juni meddelas minskning av bolagets ledningsgrupp, som efter förändringarna består av Anna Ljung, Mark Beveridge, Annica Magnusson och Christina Erixon.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALET
• Inga väsentliga händelser
VD-KOMMENTAR
Terclara®, vårt läkemedel mot nagelsvamp, har under kvartalet nått en viktig milstolpe: produkten är nu marknadsledande i både Sverige och Norge. Detta är ett tydligt bevis på att vår lanseringsstrategi fungerar och att efterfrågan på effektiva topikala behandlingar är stark på flera marknader.
Moberg Pharma befinner sig i ett avgörande och positivt skede. Under det andra kvartalet 2025 har vi stärkt vår position som marknadsledare inom behandling av nagelsvamp, samtidigt som vi har fortsatt anpassa organisationen för bredare europeisk lansering under nästa år.
I Sverige behåller Terclara® sin marknadsledande position, både i värde och volym, med en marknadsandel om 44% i värde och 38% i enheter av apotekens försäljning till slutkonsument[1]. Vår marknadsandel (i värde) förstärktes med 8 procentenheter jämfört med föregående år, där en välkoordinerad säsongskampanj ytterligare stärkt varumärkespositionen i Sverige. Samtidigt noterar vi att försäljningen för kategorin som helhet i Sverige är lägre i år än föregående år under Q2, något som troligen kan kopplas till sämre försommarväder i år. Trots detta växer Terclara i Sverige i rapporterad försäljning till slutkonsument, både i värde och enheter, lagereffekter gör att denna försäljningsförbättring inte syns fullt ut i siffrorna och vår försäljning för Q2 blev 3,6 MSEK (4,1), vilket också påverkar vår EBITDA. För Norge rapporteras inte konsumentförsäljningsdata och marknadsledarskapet baseras därför på införsäljningsdata till apotek, med en marknadsandel om 43% i värde och 39% i enheter under kvartalet[2]. Terclara® är även fortsatt marknadsledare i bägge länderna för hela perioden januari–juni 2025 trots att lanseringen i Norge skedde först inför högsäsong.
Terclara® lanserades i Norge i samarbete med vår partner Allderma. Den norska framgången följer på den mycket framgångsrika svenska lanseringen och bygger på samma beprövade modell: en genomtänkt kombination av bred distribution via samtliga apotekskedjor, riktad marknadsföring samt nära samarbete med läkare och apotekspersonal. Den skandinaviska framgången är en viktig validering inför vår expansion i övriga Europa, med betydligt större befolkning, där lanseringen kommer att ske både som OTC- och Rx-produkt, beroende på nationell klassificering. Vår övergripande tidplan för fortsatt lansering i Europa är oförändrad. Vi har under kvartalet fortsatt att arbeta aktivt med vår partnerskapsstrategi, i syfte att optimera kommersialiseringen av MOB-015 på ytterligare marknader.
I närtid prioriterar vi att investera i och fokusera på de europeiska marknader där MOB-015 redan är godkänd. Vi avser att visa produktens marknadsledande potential genom framgångsrika lanseringar i de 13 europeiska länder där vi idag har marknadsgodkännande innan en ny studie i USA eller marknadssatsningar utanför Europa i egen regi kan komma att bli aktuella. Mot denna bakgrund genomfördes under kvartalet en översyn av bolagets totala resursfördelning för att säkerställa att våra investeringar ligger i linje med vår kommersiella fas. Behovet av resurser inom framför allt klinisk utveckling har minskat, medan behoven inom kommersialisering ökar till följd av pågående och planerade lanseringar i Europa. Som en konsekvens av denna översyn minskades bolagets ledningsgrupp. Vidare har vi genomfört förändringar i bolagets styrelse, där vi välkomnat nya kompetenser med gedigen erfarenhet från kommersialisering och internationella läkemedelsmarknader. Denna förstärkning av styrelsearbetet kommer att vara värdefull när vi nu förbereder för expansion på bred front under 2026.
Med ett starkt första halvår, fortsatt marknadsledarskap i Sverige och en fantastisk start på lanseringen i Norge har vi skapat ett stabilt avstamp för nästa fas av vår kommersiella resa. Vår strategi är tydlig – att fokusera våra resurser där de skapar mest värde, i lanseringarna på prioriterade europeiska marknader och samtidigt förbereda för nästa steg i vårt långsiktiga tillväxtmål. Vi ser med tillförsikt fram emot nästa fas där vi skalar upp vår beprövade lanseringsmodell, nu med ytterligare erfarenheter och förbättringar i bagaget från Norge.
Tack till våra engagerade medarbetare, våra partners och våra aktieägare för det fortsatta förtroendet.
Anna Ljung, VD Moberg Pharma.
[1] Källa: IQVIA MIDAS, Pharmacy Sell-Out data, april-juni 2025
[2] Källa: IQVIA MIDAS, Pharmacy Sell-In data, april-juni 2025
DENNA INFORMATION
Moberg Pharma offentliggör denna information enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande genom förmedling av den kontaktperson som anges nedan, kl. 8.00 (CET) den 12 augusti 2025.
FÖR YTTERLIGARE INFORMATION
Anna Ljung, VD, Telefon: 070-766 60 30, e-post: anna.ljung@mobergpharma.se
Mark Beveridge, VP Finance, Telefon: 076-805 82 88, e-post: mark.beveridge@mobergpharma.se